28 letni pracownik placu budowy w Złotowie (woj. wielkopolskie) został przygnieciony przez przewracającą się ceglaną ścianę. Do zdarzenia doszło 25 listopada 2022 r. około godziny 13:00 przy budowie budynku wielorodzinnego.

 

Poszkodowanego wyciągnięto spod rumowiska zanim na miejscu znalazły się służby ratunkowe - informuje portal polsatnews.pl. Strażacy, którzy dotarli na miejsce jako najszybciej, udzielili pierwszej pomocy. Pracownik firmy budowlanej nie odzyskał jednak przytomności i zmarł w szpitalu wskutek odniesionych obrażeń.

 

Inny pracownik tej samej budowy zasłabł, kiedy ściana się zawaliła. Okazało się później, że cierpi na chorobę serca - obecnie jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

MH3250 i MH3260 to nowe modele koparek Caterpillar służące do transportu i przeładunku materiałów . Maszyny są przeznaczone do pracy w wymagających warunkach i przy najcięższych zadaniach. MH3250 i MH3260 są znastępcami modeli 330D MH i 345 C MH i są tańsze w eksploatacji nawet o 20% - to ze względu na wydłużone okresy między przeglądami i obniżone zużycie paliwa.

 

Oba modele posiadają podwozia o zmiennym rozstawie z regulacją mechaniczną, co pozwala na łatwiejszy transport bez zmniejszania możliwości udźwigu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, rozstaw gąsienic można ograniczyć do 3220 milimetrów, a w miejscu pracy zwiększyć do 3720 milimetrów. Maksymalny zasięg MH3250 wynosi 16 010 milimetrów, a MH3260 - 18 000 milimetrów. Te imponujące wyniki powodują, że maszyny nie trzeba zbyt często przestawiać, a to z kolei redukuje koszta pracy.

 

Koparki posiadają trzy tryby pracy: Power, Smart i Eco, pozwalające na dobranie mocy do konkretnego zadania i ograniczenie zużycia paliwa. Ponadto, oba modele są napędzane nowoczesnymi silnikami spełniającymi wymogi normy emisji spalin Stage V UE, i mogą być tankowane olejem napędowym z biokomponentami do B20 włącznie.

 

Nowe modele mogą pracować na wysokości nawet 2600 metrów nad poziomem morza i w temperaturze powietrza do 52˚C bez obniżania parametrów znamionowych. Rozruch jest możliwy przy mrozach do -32˚C. Koparki wyposażono w automatyczny system priorytetyzacji zaworów, który kieruje ciśnienie dokładnie tam, gdzie jest w danym momencie potrzebne. Dodatkowo, przy niskich temperaturach przyda się podgrzewacz oleju hydraulicznego, skracający czas rozruchu i zwiększający trwałość komponentów. 

 

Przygotowano także bogaty zestaw osprzętu roboczego oraz opcje ramion i wysięgników do różnorodnych zastosowań. Model MH3250 może być fabrycznie wyposażony w generator 25 kW do zasilania magnesu.

 

Codzienność przyjemna i bezproblemowa

 

Kabina jest wytłumiona i zamocowana na gumowych amortyzatorach, co przekłada się na większą łatwość obsługi i wyższy komfort pracy. Elementy sterujące są ergonomicznie rozmieszczone przed operatorem w taki sposób, że pozycja jest niewymuszona i nie powoduje nadmiernego zmęczenia. Lewą konsolę można odchylić do góry, aby łatwiej było wchodzić do kabiny i z niej wychodzić. Fotel z zawieszeniem pneumatycznym premium jest podgrzewany i wentylowany.

 

Monitor o przekątnej 254 milimetrów wyposażono w dotykowy panel o wysokiej rozdzielczości oraz pokrętła, co ułatwia nawigowanie po interfejsie. Dzięki funkcji ID operatora, różni operatorzy maszyny mogą zapisać indywidualne ustawienia joysticków i preferowanego trybu mocy silnika. Hydrauliczny podnośnik umożliwia podniesienie kabiny na wysokość do 6020 milimetrów. Węższe słupki w połączeniu z dużymi szybami ze szkła hartowanego oraz spłaszczoną pokrywą silnika zapewniają operatorowi znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. Operator może też obserwować obszar roboczy na dużym monitorze z ekranem dotykowym, na którym wyświetlany jest obraz z kamery cofania oraz kamer bocznych (na wyposażeniu standardowym). Szyby przednie kabiny są wykonane z grubego, udaroodpornego bezpiecznego szkła laminowanego spełniającego wymagania klasy P5A, a przed spadającymi lub odrzuconymi odłamkami chroni system FOGS.

 

Platforma serwisowa z antypoślizgowej płyty perforowanej pozwoli na bezpieczny dostęp do punktów serwisowych. W razie awarii układu hydraulicznego, kabinę można bezpiecznie opuścić za pomocą dwóch zaworów awaryjnych. Zawory zwrotne na wysięgniku i ramieniu zapobiegają cofaniu się oleju hydraulicznego, aby utrzymać położenie przedniego układu zawieszenia osprzętu w razie nieoczekiwanego spadku ciśnienia w układzie hydraulicznym.

 

Dzięki synchronizacji okresów międzyprzeglądowych i wydłużeniu cykli wymiany filtrów przeglądy nowych koparek do prac przeładunkowych Cat MH3250 i MH3260 zabierają mniej czasu i są tańsze. W celu zmniejszenia wymagań konserwacyjnych jako okres wymiany wszystkich filtrów paliwa i nowego filtra wlotu powietrza z filtrem wstępnym przyjęto 1000 godzin pracy. Nowy filtr oleju hydraulicznego lepiej wychwytuje zanieczyszczenia, a okres jego wymiany wydłużono do 3000 godzin pracy — to 50% więcej niż w przypadku starszych filtrów. Nowe zawory zapobiegające wyciekom pozwalają zachować czystość oleju podczas wymiany i w ten sposób poprawić żywotność układu.

 

24 listopada 2022 r. w Łodzi na ulicy Aleksandrowskiej doszło do niebezpiecznego wypadku: maszyna budowlana najechała na jednego z pracowników. Na miejscu zjawiły się służby ratunkowe, rannego odwieziono do szpitala - podaje portal tulodz.pl.

 

Zgodnie z informacjami podanymi na portalu lodz.se.pl, około godziny 16:00 walec drogowy najechał na stopy 32 letniego pracownika placu budowy. Operator walca i poszkodowany byli w chwili wypadku trzeźwi. Okoliczności wypadku bada policja i Państwowa Inspekcja Pracy. W chwili wystąpienia wypadku panował już półmrok, więc najprawdopodobniej operator zwyczajnie nie zauważył kolegi. 

Na największych targach sprzętu roboczego w Europie nie mogło zabraknąć znanej marki Steelwrist. Na stoisku FN 917/6 można było zobaczyć wiele nowości oraz przekonać się, jak głowice z systemem SQ zwiększają wydajność koparki.

 

Steelwrist SQ to w pełni automatyczna technologia stosowana w szybkozłączach i tiltrotatorach do podłączania hydraulicznych narzędzi roboczych. W Monachium zwiedzający mieli okazję zobaczyć szybkozłącza i tiltrotatory SQ50, które uzupełniają game produktów SQ Steelwrist, stworzone do pracy z koparkami średniej wielkości. Marka Steelwrist zaprezentowała także X02 - nowy model w ofercie tiltrotatorów do koparek poniżej 2,5 tony.

 

Najnowsze szybkozłącza i tiltrotatory SQ50 to urządzenia przeznaczone do pracy z koparkami o masie od 7 do 13 ton. Doskonała charakterystyka przepływu, a także niewielkie wymiary i masa SQ50 są tu bardzo istotnym elementem. Co więcej, SQ50 spełnia specyfikacjestandardu Open-S dla automatycznych szybkozłączy.

 

Szybkozłącza S50 i SQ50 są wykonane ze stalowych odlewów, co znacząco wpływa na ich wytrzymałość. Urządzenia te są wyposażone w bezpieczny system blokady przedniego sworznia Front Pin Lock - mechaniczną blokadę przedniego wału, ograniczającą ryzyko niezamierzonego upuszczenia narzędzi roboczych. Łącza SQ na górnej i dolnej stronie tiltrotatora pozwalają na szybką zmianę między tiltrotatorem narzędziami roboczymi oraz między różnymi hydraulicznymi narzędziami roboczymi.

 

Co bardzo istotne dla klientów, tiltrotatory X12 i X14 zostały przeprojektowane z nowym łącznikiem górnym i osprzętem, aby umożliwić późniejszą aktualizację z S50 do SQ50, nawet jeśli klient nie uwzględnił SQ w początkowym zamówieniu.

 

Wprowadzając w pełni automatyczne szybkozłącza i tiltrotatory SQ50, zmienimy grę w rosnącym segmencie koparek 10 ton o przepustowości 120 litrów na minutę przy niskim przeciwciśnieniu. Pozwala to na efektywne wykorzystanie narzędzi roboczych o wysokim przepływie również w przypadku koparek średniej wielkości” – mówił Stefan Stockhaus, dyrektor generalny Steelwrist AB.

 

Użytkownicy mogą swobodnie korzystać z narzędzi roboczych o wysokim przepływie w koparkach średniej wielkości dzięki zaktualizowanej technologii Qplus zwiększającej przepustowość o 20%. Wszystkie produkty Steelwrist SQ są zgodne z globalnym standardem branżowym Open-S dotyczącym w pełni automatycznych złączy do koparek. Oznacza to, że system SQ został zaprojektowany tak, aby móc łączyć się z innymi markami zgodnie ze standardem Open-S.

 

Gama Steelwrist SQ obejmuje urządzenia dla koparek o masie do 70 ton. Podczas targów Bauma zaprezentowano też najnowszy dodatek do gamy produktów SQ dla branży wyburzeniowej, szybkozłącze SQ90.

 

Dla tych większych i tych mniejszych

 


X02 tiltrotator LR
Model X02 jest przeznaczony do pracy z koparkami o masie od 1,5 do 2,5 tony. Model został stworzony ze względu na fakt, że coraz częściej montuje się tiltrotatory w małych maszynach. Nowemu modelowi głowicy X02 towarzyszy kompletna gama narzędzi roboczych, co zwiększa wydajność i wszechstronność, dzięki czemu nawet najmniejsze koparki stają się prawdziwymi nośnikami narzędzi.

 

Tiltrotator X02 może być podłączony do maszyny bezpośrednio (do ramienia) lub przez "kanapkę" S30. Dolne szybkozłącze tiltrotatora jest dostępne tylko w wersji z blokadą hydrauliczną – S30. Wersja z blokadą hydrauliczną ze zintegrowanym przednim zaczepem sworzniowym Front Pin Hook jest prawdopodobnie jedynym tiltrotatorem w tej klasie, który zapewnia bezpieczeństwo narzędzi roboczych, spełniając wymagania CE.

 

X02 jest ogniwem wypełniającym lukę pomiędzy najmniejszym szybkozłaczem uchylnym TCX dla maszyn poniżej 2 ton a tiltrotatorem X04 dla minikoparek od 2,5 do 4 ton. Urządzenie posiada szereg innowacyjnych rozwiązań, w tym nową konstrukcję przekładni zębatej, która umożliwia łatwe wyeliminowanie luzów w okresach między przeglądami czy łożyska nie wymagające smarowania dla łatwej konserwacji. Zawory i moduł sterujący są umieszczone w taki sposób, by zapewnić im ochronę przed uszkodzeniami zewnętrznymi, a przykręcane ucho lub hak do podnoszenia ułatwiają transport.

 

Wprowadzając na rynek X02, w końcu uzupełniamy gamę tiltrotatorów do koparek poniżej 2,5 tony. X02 to fantastyczne połączenie innowacji i solidności, na które czekali klienci”, mówił Stefan Stockhaus, dyrektor generalny Steelwrist AB.

 

Renault Trucks zaprezentowało całkowicie elektryczne modele ciężarówek E-Tech T i C. Pojazdy jako pierwsze noszą nowe logo producenta, i będą produkowane w fabryce w Bourg-en-Bresse od 2023 roku. Są już dostępne w przedsprzedaży.

 

Pojawienie się w pełni elektrycznej gamy ciężarówek Renault Trucks pokazuje, że marka dba o wdrażanie bezemisyjnych rozwiązań. Obecnie w ofercie znajdziemy pojazdy elektryczne do wszystkich zastosowań: od roweru towarowego o masie 650 kg po elektryczny ciągnik siodłowy i samochód budowlany o masie 44 t.

 

Nowe modele cięzarówek są przeznaczone do dystrybucji regionalnej i budownictwa. Renault Trucks E-Tech T i C mają charakterystyczną stylistykę pojazdów elektrycznych: niebieskie osłony nakrętek i pionowe pasy po bokach pojazdu oraz plakietkę Renault Trucks E-Tech z przodu. Wyposażone są również w nowe logo z niebieskiego tworzywa sztucznego.

 

Aby zwiększyć bezpieczeństwo, przód pojazdów został wysunięty o 115 mm, a po bokach umieszczono radary. Podwozie wyposażone jest również w wysuwany stopień, który maksymalizuje przestrzeń przeznaczoną na akumulatory.

 

Renault Trucks E-Tech T i C są już dostępne w przedsprzedaży w oddziałach Renault Trucks w Europie. Przewoźnicy chcący zakupić ciężkie pojazdy elektryczne mogą rezerwować pierwsze partie produkcyjne. Produkcja Renault Trucks E-Tech T i C ma się rozpocząć pod koniec 2023 roku w Bourg-en-Bresse we Francji.

 

Związek Producentów i Dystrybutorów Maszyn Roboczych poinformował, że otrzymał do zaopiniowania od Ministerstwa Rozwoju i Technologii projekt ustawy o zasadach nabywania uprawnień do obsługi maszyn i urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych.

 

Projekt ustawy dostępny jest tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12366453

 

Związek Producentów i Dystrybutorów Maszyn Roboczych zbiera właśnie uwagi do projektu od swoich członków, które przekaże ministerstwu. Więcej o tym tu: https://zpdmr.pl/projekt-o-szkoleniach/

 

W dokumencie „Ocena skutków regulacji” oraz w uzasadnieniu projektu można znaleźć informacje o tym, jakie zmiany chce wprowadzić ministerstwo w przepisach dotyczących szkolenia i egzaminowania operatorów. Prześledźmy je. Poniżej fragmenty wspomnianych wyżej dokumentów.

 

DSC02124

(…) cena za przeprowadzenie egzaminu została określona w projekcie na poziomie 262 zł. W projektowanych przepisach ustawy opłata za egzamin została określona poprzez % wskaźnik kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

 

(…) w nowej regulacji wprowadza się przepisy mające na celu wyjście naprzeciw problemom braku kadry w zawodach budowlanych przez zastosowanie ułatwień w dopuszczeniu do egzaminów osób, które uzyskały kwalifikacje poza państwami Unii Europejskiej (…). Osoby te będą mogły przystąpić do egzaminu bez obowiązku ukończenia szkolenia, po udokumentowaniu nabytych wcześniej kwalifikacji i doświadczenia zawodowego.

 

 

 

DSC02182

(…) Podmiot spełniający wymagania podmiotu prowadzącego szkolenia, tj. prowadzący działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, aby uzyskać przewidziany projektowaną ustawą program szkolenia, będzie występował o udostępnienie programu szkolenia. Baza tych podmiotów, tj. posiadających odpowiednie – przewidziane projektowaną ustawą programy szkoleń będzie publicznie dostępna w Internecie.

 

Odnosząc się do obecnego stanu prawnego należy wyjaśnić, że udostępnienie programów szkolenia nie będzie wymagać weryfikacji tych podmiotów w przewidzianym dotychczas w ww. rozporządzeniu Ministra Gospodarki zakresie, co zmniejszy obciążenia finansowe dla tego typu podmiotów. Obecnie ośrodki szkoleń ponoszą koszty na rzecz instytutu Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Mechanizacji, Budownictwa i Górnictwa Skalnego, związane z dopuszczeniem ich do prowadzenia szkoleń w zakresie obsługi maszyn i urządzeń technicznych. Ma to służyć zwiększeniu dostępności tych szkoleń.

 

 

DSC02242

(…) co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji egzaminacyjnej powinna posiadać uprawnienia do obsługi maszyny lub urządzenia technicznego, w zakresie którego jest przeprowadzany egzamin oraz powinna być całkowicie bezstronna względem osoby przystępującej do egzaminu. Należy bowiem wykluczyć sytuację, w której egzaminatorem będzie jednocześnie osoba szkoląca w podmiocie prowadzącym szkolenia.

 

W przepisach przejściowych wskazano, że dotychczas wydane uprawnienia m.in. w formie książki operatora maszyn roboczych z wpisem określającym zakres obsługiwanych maszyn lub urządzeń technicznych uzyskane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują ważność w zakresie i na okres na jaki zostały wydane.

 

Projektowane przepisy przewidują także, że do postępowań w zakresie szkoleń oraz sprawdzianu przeprowadzanego przez komisję powołaną przez Sieć Badawczą Łukasiewicz ̶ Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, (…) zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowe.

 

Przewiduje się, że projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

 

Warto dodać, że obecnie Instytut Górnictwa i Budownictwa Skalnego wydaje średnio ok. 50 tys. dokumentów poświadczających nabycie uprawnień do obsługi maszyn lub urządzeń technicznych.

 

Ponieważ jedna osoba może nabyć uprawnienia do obsługi więcej niż jednej maszyny lub urządzenia technicznego można przyjąć, że rocznie do egzaminów przystępuje 45 tys. osób.

 

Zacznijmy od faktów: na stronie targów „Construction Machinery Exibition” organizowanych przez Ptak Warsaw Expo w dniach 16-18.11.2022 r. czytamy, że to „największe targi maszyn budowlanych”. Chyba każdy zrozumie to jako największe takie targi w Polsce.

 

 

Ptak 1

Screen z 18.11.2022 r.

 

Tymczasem na tych targach, maszyny budowlane można było zobaczyć na stoiskach 4 firm (słownie czterech!). Podczas gdy na prawdziwie największych targach maszyn budowlanych w Polsce stoisk firm z maszynami jest kilkadziesiąt…

 

Było jeszcze kilka stoisk firm dostarczających osprzęt, akcesoria do maszyn, ale razem nie naliczyliśmy tych firm nawet 10.

 

Impreza w Nadarzynie jest więc może największymi targami maszyn budowlanych, ale w Nadarzynie. No może w powiecie pruszkowskim. Ostatecznie w województwie mazowieckim, ale tylko dlatego, że innych targów maszyn budowlanych po prostu w tym województwie nie ma.

 

Idźmy dalej. Organizator na stronie internetowej targów, jeszcze w trakcie trwania ostatniego dnia tego wydarzenia, zapraszał na imprezy towarzyszące: konkurs Klubu operatorów VOLVO, konkurs na żurawiu wieżowym marki Krupiński.

 

 

Ptak 2

Screen z 18.11.2022 r.

 

Tymczasem ani Volvo ani Krupińskiego na targach nie było. I to wiedział przecież organizator, który na mapce rozdawanej zwiedzającym przy wejściu stoisk tych firm ani konkursów nie umieścił. Ale mimo to ciągle zapraszał w internecie na wydarzenia, których nie było.

 

Podobnie z pokazami. Na oficjalnym facebooku wydarzenia czytamy: „Targom towarzyszyć będą dedykowane wydarzenia w przestrzeni zewnętrznej z poszczególnych dziedzin prac między innymi pokazy ziemne, wyburzeniowe, montażu rusztowań oraz recyklingowe”.

 

 

Ptak 3

Screen z 18.11.2022 r.

 

Tymczasem nie było na targach w Nadarzynie ŻADNYCH pokazów pracy maszyn budowlanych. Maszyny na terenie zewnętrznym owszem stały, na malutkim skrawku betonu przy hali, na powierzchni zajmującej może 10x20 metrów. Wyglądały tak, jakby nie zmieściły się do hali i zostały na zewnątrz.

 

Nie było żadnych „pokazów ziemnych, wyburzeniowych, montażu rusztowań oraz recyklingowych” jak piszą na FB targi.

 

Jednocześnie na tym samym facebookowym profilu targów czytamy o „imponującym dniu targowym!”, oraz o tym, że targi „z powodzeniem wspólnie integrują branże z tego sektora gospodarki!”. No cóż…

 

Gdy wychodziliśmy z targów byliśmy świadkiem takiego zdarzenia: para zwiedzających (wyglądająca na męża i żonę) z gorzkim uśmiechem powiedziała do stojącego przy wyjściu z hali ochroniarza: „a myśmy przeznaczyli na te targi dwa dni”… Ochroniarz też gorzko się uśmiechnął i powiedział: „A tu pół godziny wystarczy”.

 

Ta para może przeczytała na stronie i na FB, że targi są „największe”, że mają dużo pokazów i wydarzeń towarzyszących, że pierwszy dzień był „imponujący”. I być może zaplanowała w Warszawie nocleg, wzięła urlop. Tego nie wiemy. Wiemy na pewno, że mogła czuć się oszukana.

 

Ta historia naprawdę nie jest zmyślona. To wydarzyło się naprawdę.

 

Całe targi Construction Machinery Exibition wraz z drugimi odbywającymi się jednocześnie targami Targi Tools & Hardware Show zajmowały niecałą jedną halę. Czyli jakieś 1–1,5 ha.

 

Te cztery stoiska z maszynami były rozsiane między stoiska z narzędziami.

 

Podsumowując: w Nadarzynie nie było targów maszyn budowlanych z prawdziwego zdarzenia, czyli takich, o jakich myśli ktoś, kto na takich targach bywał wcześniej. Były małe targi narzędzi połączone z kilkoma stoiskami z branży maszyn budowlanych.

 

Czyli z pompatycznych zapowiedzi o „największych targach maszyn budowlanych” dostaliśmy kilka branżowych stoisk. Z dużej chmury mały deszcz.

 

 

Nasza opinia nie jest tu odosobniona. W podobnym tonie o tej imprezie piszą także inne media branżowe, nawet te, które nad targami, przynajmniej wg strony internetowej targów, objęły patronat medialny nad tym wydarzeniem. Ale z drugiej strony nie można do końca ufać informacjom znajdującym się na stornie targów, bo jako partner strategiczny widnieje tu… Volvo, czyli marka, której na targach nie było w ogóle.

 

 

 

PTAK 4

Screen z 18.11.2022 r.

 

 

I nie chodzi nam o to, żeby piętnować organizatorów za to, że impreza targowa im się nie udała. To się może zdarzyć, czasy są ciężkie. Ale jednak udawanie, że jest super i podawanie nieprawdziwych informacji, to już nie jest marketing, tylko po prostu wprowadzanie w błąd zwiedzających.

 

Z rozmów z wystawcami wynika, że frekwencja zwiedzających, choć mała, pozwala na podejmowanie rzeczowych rozmów handlowych. Jeden z wystawców powiedział wprost: na tak małych targach ich stoisko, choć statyczne i małe, jest odwiedzane, bo po prostu zwiedzający nie mają gdzie pójść.

 

Targi są przede wszystkim dla zwiedzających. I należy im się dobra oferta. A przynajmniej prawdziwa informacja.

 

P.s. Już po publikacji tego tekstu organizator targów usunął ze strony niektóre informacje, o których piszemy wyżej.

 

Poniżej kilka zdjęć z targów Construction Machinery Exibition i Tools & Hardware Show, które odbyły się w dniach 16-18.11.2022 r. w Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą.

 

IMG 20221117 152320134

IMG 20221117 152357442

IMG 20221117 152617076

 

15 listopada przed godziną 8:00 w Rymanowie (podkarpackie) doszło do wypadku na placu budowy przy ulicy Kalwaria. Mężczyzna został przysypany ziemią. Jeszcze przed przybyciem służb ratowniczych, poszkodowany został wyciągnięty przez kolegów na powierzchnię. Na szczęście okazało się, że jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Został przetransportowany do szpitala, a policja bada okoliczności wypadku.

 

Źródło: wiadomosci.wp.pl

Fot.: Ümit Yıldırım 

 

Koparka Liebherr R 9XX H2 otrzymała nagrodę Bauma Innovation Award w kategorii ochrony środowiska. 50 tonowa maszyna jest napędzana sześciocylindrowym silnikiem spalającym wodór i nie różni się parametrami pracy od analogicznych modeli wykorzystujących paliwo konwencjonalne. Prototyp stworzono w placówce Liebherr-France SAS, w Colmar, a silnik opracowano w Liebherr Machines Bulle SA, w Fribourg (Szwajcaria). 

 

 

Obliczono, że suma emisji dwutlenku węgla (wliczając produkcję, aż po zakończenie eksploatacji) dla takiej koparki jest o 70% niższa niż w przypadku modeli spalających olej napędowy.

 

 

Źródło: Liebherr

Zdjęcie: Liebherr

 

Najnowszy model podnośnika osobowego marki Leguan, dostępny w ofercie dealera - firmy Serafin Maszyny - gwarantuje bezpieczną pracę na wysokości, niezależnie od warunków terenowych. Model 225 nowej generacji podnosi kosz na imponującą wysokość do 22,5 metra!

 

leguan 225 key visual małe

Leguan 225 posiada zawieszenie gąsienicowe, pozwalające na poruszanie się sprawnie i szybko w najtrudniejszym terenie. Wysięgnik zaprojektowano z myślą o jak największym zasięgu bocznym nawet przy dużej wysokości roboczej. Dodatkowo, inteligentny interfejs zapewnia płynne ruchy i sprawną pracę.

 

W nowym modelu przyspieszono i upłynniono ruchy hydrauliki wysięgnika, jednocześnie zwiększając udźwig do 250 kilogramów. Możliwości maszyny zaskakują – dosłownie – na każdej płaszczyźnie: maksymalna wysokość podnoszenia to 22,5 metra, a wysięg w górę i w bok to aż 11,2 metra.

 

Bezawaryjną pracę zapewnia układ hydrauliczny zamknięty w obudowie wysięgnika. Dodatkowo, podwozie posiada stalowe wzmocnienie, dzięki czemu podnośnik może się bez obaw przemieszczać po nierównościach. "Nogi pająka" z systemem samopoziomującym pozwolą na ustawienie Leguana 225 w dowolnym miejscu, niezależnie od nachylenia terenu, na co dodatkowo pozytywnie wpływa nisko położony środek ciężkości. Poprawiono także właściwości jezdne, dzięki czemu prowadzenie maszyny jest bardziej płynne.

 

Operator steruje wysięgnikiem za pośrednictwem joysticka, przy pomocy którego można również sterować podstawą toru podnośnika. Na specjalnym wyświetlaczu serwisowym można odczytać kluczowe informacje o stanie urządzenia. Dzięki niemu można przyspieszyć diagnozowanie problemów i skrócić czas ewentualnego przestoju.

 

W obecnych czasach nie można mówić o nowoczesnej maszynie bez wspomnienia o inteligentnych systemach wspomagających pracę operatora. W tym wypadku rozwiązania te wspomagają funkcje windy i zmniejszają możliwość awarii, jednocześnie pozytywnie wpływając na wydajność pracy operatora.

 

 Producent opracował model 225 z myślą o rynku pielęgnacji drzew – to jednak oczywiście tylko jedna z możliwości. Nowy podnośnik Leguan doskonale sprawdzi się podczas prac przy konserwacji nieruchomości, instalacjach,budowach czy w sektorze wynajmu. Dzięki możliwości poruszania się i pracy w trudnym terenie maszyna sprawdzi się dosłownie wszędzie – w parkach, lasach, ogrodach, placach budowy czy nieużytkach.

 

Leguan 225 został zaprezentowany po raz pierwszy na targach Bauma 2022 w Monachium.

 

 

leguan 225 studio 3

 

Dział narzędzi roboczych Caterpillar ogłosił premierę nowego systemu Tilt Rotate System dla modeli koparek nowej generacji CAT 302.7 do 310. Nowe urządzenia TRS4, TRS8 S45 oraz TRS6 pozwalają na obracanie osprzętów o 360 stopni i przechylanie o 40 stopni na boki. Nie trzeba chyba wspominać, że takie rozwiązania - bardzo dziś popularne i cieszące się zainteresowaniem operatorów - znacznie ułatwia precyzyjną pracę, zwiększa efektywność i precyzję.

 

System zawiera interfejs górny pozwalający na przyczepienie TRS do maszyny bazowej przy pomocy łącza hydraulicznego S Type lub sworznia, a dolny interfejs posiada opcje haka na sworzeń lub łącza S Type. Wszystkie rotatory TRS posiadają funkcję TRSAux1 w standardzie, co pozwala na podłączenie zintegrowanego chwytaka za pośrednictwem łącza S Type do rotatora TRS. Dodatkowo, modele TRS6 i TRS88 mają drugie łącze pomocnicze, przy pomocy którego podłączymy szeroką gamę rozmaitych narzędzi hydraulicznych.

 

Ekipa erobocze.pl i magazynu Robocze News wybrała się na targi Bauma 2022 w Monachium. Na miejscu, w 18 halach wystawiły się rozmaite marki podzielone na sekcje tematyczne: w jednej z hal można było na przykład zobaczyć elektronikę związaną z maszynami, w innej silniki, a jeszcze innej - samochody. Jedna z hal - wypada zaznaczyć, że każda ma wymiary około 150 x 70 metrów - była w całości wynajęta przez markę CAT. Oferta targów jest bardzo specyficzna, skierowana głównie do firm, a w mniejszym stopniu do odbiorców indywidualnych.

 

 

DSC 0004mDSC 0022m

 

 

Poza halami targi Bauma obejmują również około 25 hektarów otwartego terenu, na którym wystawiony jest głównie sprzęt budowlany. Właśnie ten element wydarzenia przyciąga najwięcej zwiedzających. Niemal każdy z dużych producentów prezentuje tu kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt swoich maszyn ustawionych w szyku. Modeli jest na tyle dużo, że między poszczególnymi egzemplarzami wytyczone są osobne ścieżki. Niektórzy więksi wystawcy mają na swoich stoiskach osobne budynki, w których można usiąść i porozmawiać z przedstawicielami, napić się kawy i coś zjeść. Zwiedzający mogą też skorzystać z bogatej oferty markowych gadżetów.

 

 

DSC 0036mDSC 0060m

 

 

Na otwartej przestrzeni również wyznaczono sektory tematyczne. W jednej części obok siebie można znaleźć producentów żurawi, w innej zaś koparki, koparko ładowarki, czy węzły betoniarskie. Łącznie na targach Bauma 2022 prezentuje się około 3000 wystawców z całego świata.

 

 

DSC 0066mDSC 0091m

 

 

Targi nadal trwają - odbywają się w Monachium, od 24 do 30 października.

 

 

DSC 0079mDSC 0140m

 

DSC 0241mDSC 0361m

 

DSC 0508mDSC 0393m

Pewien student z kanadyjskiego Uniwersytetu Waterloo postanowił wykorzystać procesy biologiczne do stworzenia cegieł. Proces wymyślony przez Adriana Simone opiera się na działaniu bakterii i recyklingowanych materiałów budowlanych.

 

Wyniki testów są obiecujące. Cegły "hodowane" w specjalnych formach są tak samo wytrzymałe jak tradycyjne, a ponadto - co bardzo istotne - w procesie produkcji nie emitują dwutlenku węgla.

 

"Rozwiązanie pojawiło się podczas badań nad samonaprawiającym się cementem, podczas użycia mikroorganizmów do zapełniania szczelin w popękanym betonie. Istnieje proces biologiczny, podczas którego niektóre bakterie, jeśli dane są właściwe warunki, mogą wytwarzać kamień z łatwo dostęnych minerałów. Bakterie są zmieszane z kruszywem i nasączane zawiesiną wodną z odpowiednimi minerałami" - mówił Adrian Simone.

 

Wynalazca "biologicznych cegieł" połączył siły ze studentką biznesu, przedsiębiorczości i technologii Ranią Al-Sheikhly, i wspólnie stworzyli start-up MicroBuild Masonry. Jak mówią młodzi innowatorzy, takie cegły mogłyby "rosnąć" bezpośrednio na placu budowy, nie stwarzając ryzyka poparzeń i nie wymagając sterylnych warunków. Brak emisji dwutlenku węgla również jest bardzo istotnym aspektem, ponieważ sektor budowlany odpowiada za emisję około 23% tego związku chemicznego do atmosfery.

 

Źródło: bankier.pl

 

Firma Eurogate International specjalizuje się w rozwiązaniach na potrzeby lekkich prac budowlanych. Dlatego poza wiertnicami, kafarami czy wyciągami, w ofercie znajdziemy także większe i mniejsze zbiorniki paliwa, dzięki którym zaopatrzymy w olej napędowy maszyny i narzędzia – na miejscu, tam gdzie to akurat potrzebne.

 

 

Specjaliści Eurogate postawili na brytyjską markę FuelProof, charakteryzującą się dbałością o środowisko, wysoką jakością produktów, wytrzymałością i prostotą obsługi. Wszystkie zbiorniki i cysterny FuelProof są produkowane z wykorzystaniem najnowszych technologii i doświadczenia wysoko wykwalifikowanej kadry inżynieryjnej.

 

 

W ofercie znajdziemy zbiorniki stacjonarne o sześciennym kształcie FuelCube od 250 do 900 litrów, a także serię FuelStore (dostępne ze specjalnymi ramami do transportu) od 500 do 2500 litrów. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by zaopatrzyć się w cysternę na przyczepie, co pozwoli łatwo i tanio dostarczać paliwo w miejsce pracy. W razie potrzeby istnieje możliwość zabudowania zbiornika na samochodzie ciężarowym, ale zdecydowanie łatwiej, do codziennego stosowania na drogach publicznych, będzie skorzystać z cysterny na przyczepie.

 

 

1000L Dieseltank aanhanger dubbelas 10 800x600

Cysterna o pojemności 1000 litrów została wykonana zgodnie z wytycznymi transportu ADR i posiada pełną certyfikację UE. Zbiornik jest dwupłaszczowy, stalowy, montowany na rurowej ramie z cynkowanej stali. Urządzenie można wyposażyć w hamulec ręczny, uchwyt z hydrauliczną amortyzacją i hamulcem najazdowym, błotniki, światła, a także osie i opony dostosowane do wysokich prędkości. Wewnątrz zbiornika znajduje się system przegród zapewniający stabilność na drodze. Osprzęt cysterny – wloty i wyloty – można bezpiecznie zamknąć w specjalnej skrzyni z tyłu zbiornika.

 

 

 

Zbiornik na podwoziu dwuosiowym zbudowano ze stali o grubości 3 i 4 milimetry. Przyczepę wyposażono w cztery uchwyty do podnoszenia. W ofercie dostępne są rozmaite rodzaje pomp. Standardowo pompa posiada 4 metry węża, pistolet z automatycznym odcinaniem przepływu oraz filtry. Pompę można ustawić w tryb pompowania określonej ilości paliwa "na skok". W razie potrzeby można też dodać do cysterny przepływomierz z możliwością śledzenia ubytku w czasie.

 

 

Na wszelkie pytania odnośnie tej oraz innych modeli przyczep do przewozu oleju napędowego, a także stacjonarnych zbiorników paliwa chętnie odpowiedzą przedstawiciele firmy Eurogate International.

 

Kanclerz cieni Wielkiej Brytanii Rachel Reeves odwiedziła fabrykę silników JCB Power Systems w Foston (Derbyshire), w której opracowywane są spalinowe motory wykorzystujące wodór. Marka przeznaczyła na ten cel 100 milionów Funtów, a nad nowoczesnym silnikiem pracuje zespół ponad 100 inzynierów. Kanclerz została oprowadzona po fabryce, a w trakcie wizyty przedstawiciele JCB opisali jej w szczegółach o procesie rozwoju i testowania silnika. Zwieńczeniem wizyty była prezentacja pracy prototypowej koparko ładowarki oraz łatwego i szybkiego procesu tankowania.

 

 

"Wspaniale było zobaczyć zeroemisyjne maszyny JCB podczas mojej wizyty. Zobaczyłam na własne oczy jak silniki spalinowe wykorzystujące wodór mogą odegrać istotną rolę w tworzeniu czystego sektora budowlanego i rolnego. To jasne, że technologie bezemisyjne są przyszłością dla Wielkiej Brytanii" - mówiła Kanclerz po zakończeniu zwiedzania.

 

 

JCB wiedzie prym w opracowywaniu technologii wodorowych, podczas gdy rządy państw na całym świecie opracowują strategie zapewnienia kompletnej siatki dystrybucji wodoru, a jednocześnie obniżenia poziomu dwutlenku węgla. Brytyjska marka produkuje silniki już od 2004 roku, w fabrykach w Derbyshire oraz Delhi (Indie). W zeszłym roku wyprodukowała swój 750 000 silnik. 

 

Marka Caterpillar rozszerza portfolio maszyn elektrycznych o cztery nowe modele. Wszystkie, razem z prototypami zasilanymi z baterii, będzie można zobaczyć na zbliżających się targach Bauma, 24 - 30 października.

 

 

Modele zasilane z baterii, które będziemy podziwiać na stoisku znanej marki podczas wydarzenia w Monachium to minikoparka 301.9, średnia koparka 320, średnia ładowarka kołowa 950 GC oraz kompaktowa ładowarka kołowa 906. Wszystkie są zasilane z prototypowych baterii Caterpillar i posiadają na pokładzie ładowarki AC. W planach jest udostępnienie również opcji zewnętrznego, szybkiego ładowania ładowarkami DC. Pierwszymi modelami dostępnymi w sprzedaży najprawdopodobniej będą 301.9 i 906.

 

 

"Caterpillar może pomóc klientom osiągać ich cele w zrównoważonym działaniu, włączając w to obniżenie emisji na placu budowy" - mówił Tony Fassino, prezes grupy branży budowlanej - "To bardzo istotne, byśmy wyszli naprzeciw klientom z szeregiem rozmaitych rozwiązań, włączając w to maszyny działające na paliwach odnawialnych lub technologii która zwiększa ekonomię paliwową, a także pomogli im w przyszłości tworząc kolejną generację maszyn". 

 

 

Baterie Caterpillar będą dostępne również w innych przemysłowych zastosowaniach. Akumulatory litowo - jonowe są zbudowane modułowo, co pozwala na elastyczne dostosowanie w wielu różnych zastosowaniach.

 

Dynamicznie rozwijająca się marka Yanmar zawita na zbliżających się wielkimi krokami targach Bauma 2022 i zaprezentuje szereg nowości w swojej ofercie - w tym sprzęt kompaktowy, elektryczne maszyny i gamę osprzętów.

 

Stoisko zlokalizowane w budce numer FN 1017/2 będzie ukazywać "Yanmar City", czyli "miasto Yanmar" - inspirowane wymaganiami i pomysłami użytkowników rozwiązania i zastosowania maszyn w rozmaitych środowiskach roboczych: na placu budowy drogi, przy w wyburzeniach, wykopach czy kształtowaniu krajobrazu. Demonstracja będzie zawierać również modele zasilane prądem elektrycznym plug-in oraz przestrzeń pokazową.

 

SV17e 01

Jednym z modeli kompaktowych, a zarazem elektrycznych, jest znana już minikoparka SV17e - tym razem wystąpi wraz z gamą całkowicie nowych maszyn i prototypów, które wspólnie mają stworzyć kompletną ofertę rozwiązań elektrycznych w sektorze sprzętu kompaktowego. SV17e posiada w pełni elektryczny napęd i układ hydrauliczny z pompą wykrywającą obciążenie. Maszyna posiada moc 23,5 kWh i zaskakuje siłą kopania i podnoszenia. Bateria naładowana w stu procentach zapewnia około 4,5 godziny ciągłej pracy w normalnych warunkach lub około 4 godzin w trybie mieszanym (20% przejazdów, 80% kopania). Model ten ma masę poniżej dwóch ton i jest skierowany do klientów pracujących w sektorach budowlanym, rolnym czy przy urządzaniu krajobrazu.

 

Poza samymi maszynami, na stoisku pojawi się również obfita oferta rozmaitych osprzętów Yanmar. Poczynając od mechanicznych i hydraulicznych szybkozłączy oraz tiltrotatorów, aż po kompletną linię łyżek, zrywaków, chwytaków sortujących czy świdrów - klienci marki będą gotowi do podjęcia każdego zadania. By spełnić oczekiwania użytkowników, każdy osprzęt był opracowywany we współpracy z wiodącą marką specjalizującą się w branży. Dzięki stworzeniu nowego działu Yanmar poświęconego osprzętom, klienci mogą liczyć na wsparcie techniczne, dostęp do centralnego magazynu, szybkie dostawy, doskonałe możliwości finansowania oraz możliwość łączenia zamówień na maszyny i osprzęty w jedno, dzięki czemu proces zakupu staje się łatwiejszy do zarządzania i scentralizowany.

 

Dodatkowo, zwiedzający targi Bauma będą mogli wzbogacić swoje doświadczenia w Yanmar City, wykorzystując dedykowaną aplikację. Podczas wydarzenia uruchomiony zostanie wyczekiwany od dłuższego czasu Klub Operatorów Yanmar, a dla ludzi za sterami przewidziano konkurs operatorski. Na stoisku Yanmar przez cały dzień będą się odbywały gry i zabawy dla całej rodziny, które z pewnością uprzyjemnią weekend spędzony na targach Bauma.

Firma Oleje Klimowicz z początkiem października oferuje oleje Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 oraz Neste Turbo+ NEX 10W-40 przeznaczone do samochodów ciężarowych i dostawczych.

Na olej Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 przewidziano rabat 5%, a przy zakupie 200 litrów Neste Turbo+ NEX 10W-40 – gratis w postaci dodatkowych 20 litrów. Promocja obowiązuje do 15 listopada 2022 roku lub do wyczerpania zapasów.

 

Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 to syntetyczny olej silnikowy przeznaczony do silników diesla, posiadający klasę jakości SAE 5W-30, API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 oraz ACEA E6/E9/E4/E7. Nadaje się do silników spełniających normy emisji spalin Euro 4, 5 oraz 6 z długimi okresami wymiany. Gęstość przy temperaturze 15º C wynosi 859 kg/m3, a temperatura zapłonu to 228º C. Temperatura płynięcia wynosi -45º C.

 

Neste Turbo+ NEX 10W-40 to produkt przeznaczony do pojazdów pracujących w ciężkich warunkach, z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro 3, 4, 5 i 6. Można go stosować w silnikach wymagających amerykańskiej klasy jakości API CK-4 lub europejskiej ACEA E9. Neste Turbo+ NEX 10W-40 to olej Low SAPS, podtrzymujący trwałość układów kontroli emisji w których stosuje się filtry cząstek stałych oraz inne systemy oczyszczania spalin, zapobiegając blokowaniu filtra, utrzymując w ten sposób sprawność silnika.

 

Gęstość produktu w temperaturze 15º C wynosi 867 kg/m3, a temperatura zapłonu to 229º C. Temperatura płynięcia wynosi -42º C.

 

Więcej szczegółów na temat promocji można uzyskać u przedstawicieli firmy Oleje Klimowicz.

 

 LSA S4

Jak informują organizatorzy targów Bauma 2022, sektor budowlany przyszłości będą napędzały cyfryzacja i zrównoważone technologie. Dlatego w nadchodzącym wydarzeniu zobaczymy pięć głównych sekcji tematycznych:

 

-Budownictwo przyszłości - metody i materiały

-Droga do autonomii

-Górnictwo - zrównoważone, efektywne, odpowiedzialne

-Cyfrowy plac budowy

-Droga do zeroemisyjności

 

Zanim jeszcze targi zostaną otwarte, kluczowe tematy będą omówione w pięcioczęściowym webinarze zorganizowanym w porozumieniu z VDMA, czyli Niemieckim Stowarzyszeniem Branży Inżynierii Mechanicznej. W kontekście metod i materiałów przyszłości rozmowa będzie się toczyć głównie na temat obniżenia emisji dwutlenku węgla w produkcji cementu, a także druku 3D, konstrukcji modułowych i tym podobnych. Z kolei w części poświęconej maszynom autonomicznym znaczna część uwagi będzie poświęcona interfejsowi człowiek - maszyna,  systemom wspomagania i bezpieczeństwa, robotom budowlanym oraz trendowi "downsizingu".

 

W kontekście górnictwa poruszone będą nie tylko tematy zrównoważonego wydobycia, ale również rekultywacji, która stawia nowe wyzwania w branży. Tymczasem, we fragmencie poświęconym cyfryzacji placu budowy omówiona zostanie potrzeba stworzenia standardu komunikacji między maszynami, który byłby niezależny od producenta i powszechnie wykorzystywany. Wreszcie, rozmowa na temat reduckji emisji dwutlenku węgla omówione będą współczesne osiągnięcia technologii hybrydowych i w pełni elektrycznych.

 

Pamiętajcie: Targi Maszyn Budowlanych, Maszyn do Produkcji Surowców Budowlanych, Maszyn Górniczych, Pojazdów Specjalnych oraz Sprzętu Stosowanego w Budownictwie Bauma odbędą się już niebawem, w Monachium, w dniach 24 - 30 października. Wszelkie istotne informacje na temat wydarzenia znajdziecie na stronie organizatora

 

Fot. Messe München GmbH

 

Start-up "BioBasedBuilding" to projekt zapoczątkowany przez firmę budowlaną Eric Kock oraz rolnika Franka van Genugtena. Pomysłodawcy chcą wykorzystywać obornik jako materiał izolacyjny. Nic dziwnego: krowie kupy świetnie się do tego nadają - mają włóknistą strukturę, są naturalnym magazynem węgla, nie wydzielają zapachu i są łatwe w formowaniu. 

 

 

Oczywiście, przed wykorzystaniem w budownictwie obornik musi być frementowany i poddawany obróbce cieplnej, więc mikroorganizmy są zabijane. Następnie suszy się go i wykorzystuje w prefabrykatach zamiast wełny mineralnej. 

 

 

Obecnie autorzy projektu sprawdzają, ile dokładnie węgla pochłania "nowoczesna" izolacja, jak dobrze izoluje, czy w dłuższym użytkowaniu nie zaczyna wydzielać zapachu i czy nie jest łatwopalna.

 

 

Materiał izolacyjny powstaje z frakcji "grubej" nawozu zbieranego przez Franka van Genugtena z szesnastu gospodarstw mlecznych. Frakcja "cienka" nawozu jest przetwarzana na biogaz, podczas gdy "grubą" wykorzystuje się do produkcji izolacji. W planach jest budowa domu demonstracyjnego - powinien powstać do roku 2023.

 

 

Jak twierdzą autorzy projektu, przyszłość budownictwa leży w jak najlepszym wykorzstaniu materiałów odnawialnych w budownictwie. Od zawsze mówiło się o drewnie, słomie czy konopii, ale nic nie stoi na przeszkodzie by skorzystać także z przydrożnej trawy, lilii wodnej, trawy słoniowej czy właśnie obornika. 

Strona 1 z 102
© Wszelkie Prawa Zastrzeżone - 2015
Projekt i wykonanie SYLOGIC.PL