Dźwig towarowy to pomocnik na budowie, który ułatwia i przyspiesza prace. Są to urządzenia, których użytkowanie wymaga posiadanie uprawnień oraz zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa.

Urządzenia te są przydatne szczególnie tam, gdzie nie ma potrzeby transportu osób, a istnieje konieczność transportu ciężkich ładunków budowlanych.

Operator wind powinien posiadać odpowiednie uprawnienia, które można zdobyć w zakresie: dźwigi budowlane: (II D), towarowe oraz wyciągi towarowe przewoźne i przenośne, towarowo-osobowe, dźwigi towarowe ze sterowaniem wewnętrznym i szpitalne (I D).

Kurs, który składa się z zajęć teoretycznych i praktycznych ma na celu przygotowanie kandydata do praktycznego i teoretycznego egzaminu państwowego przed komisją powołaną przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie obsługi dźwigu. Uczestnik kursu otrzymuje uprawnienia do obsługi dźwigu w jednym z podanych wyżej zakresów po uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu.

Zdaniem UDT posiadanie powyższych uprawnień zdecydowanie wpływa na bezpieczeństwo w miejscu pracy. UDT zaznacza, że pracodawca przed dopuszczeniem operatora do pracy powinien sprawdzić, czy posiada on odpowiednie uprawnienia. UDT wskazuje także, jakie kroki powinny być podjęte zanim winda towarowa zostanie włączona do pracy na budowie. Przed przekazaniem do użytkowania tego urządzenia pracodawca powinien zapewnić kontrolę stanu technicznego windy, a także przekazać pracownikowi obsługującemu maszynę aktualne informacje o warunkach pracy. UDT podkreśla, że pracodawca powinien przekazać operatorowi windy informacje na temat zakresu wykonywanych przez niego czynności oraz o rodzaju przewożonych towarów. Pracodawca jest też zobowiązany poinformować operatora o zagrożeniach związanych z użytkowaniem danej windy w określonej konfiguracji i w danym miejscu pracy.

Operator dźwigu przystępując do pracy z windą dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa powinien zwrócić uwagę, czy decyzja zezwalająca na użytkowanie maszyny jest ważna, czy ostatni wpis w dzienniku konserwacji jest pozytywny. Operator powinien sprawdzić stan windy przed rozpoczęciem użytkowania urządzenia. Następnie dokonać wpisu w tzw. codziennym przeglądzie dźwigu. UDT zwraca także uwagę na zachowanie szczególnej ostrożności podczas ładowania towaru do windy, a następnie jego prawidłowego wyładowania.

Dźwigi towarowe nie powinny być używane w niesprzyjających warunkach pogodowych takich, jak intensywne opady deszczu, silne porywy wiatru lub opady śniegu.

Nieodpowiednie użytkowanie dźwigów towarowych może się wiązać z powstaniem bardzo groźnych wypadków. Właściwe użytkowanie tych urządzeń zwiększa bezpieczeństwo ludzi pracujących z dźwigami towarowymi.

Chcecie się przekonać, jak szybko można wymienić mocowanie w młocie DHB 80S? Obejrzyjcie film na youtube!

DHB i Lupher to solidne firmy, które cieszą się uznaniem klientów. Obie towarzyszą SOMR „Operator” od początku jego istnienia.

Koparka dwutorowa to maszyna, która może poruszać się tylko i wyłącznie po torach. To urządzenie trudne w obsłudze. Mogą je obsługiwać tylko operatorzy z odpowiednimi i aktualnymi uprawnieniami kolejowymi.

Operator tej maszyny musi posiadać spore doświadczenie na standardowych koparkach, a dodatkowo zdobyć niezbędne uprawnienia, które wymagają przejścia testów kwalifikacyjnych. Pracodawca może zażądać też uprawnień na maszyny wykonujące prace na torach.  Praca na koparce dwutorowej wymaga od operatora dużej precyzji oraz zachowania ogromnej ostrożności. Dotyczy to także samego operatora, który dla bezpieczeństwa powinien stosować specjalne nauszniki chroniące przed dużą ilością decybeli.

Koparka dwutorowa sprawdza się przy pracach na torach, zarówno kolejowych, jak i tramwajowych. Maszyna jest także pomocna w przypadku awarii na torach. Są to maszyny, których zadaniem jest pracować w każdych warunkach, dlatego ich producenci muszą dbać o wysoką jakość ich wykonania. Dobre maszyny tego typu charakteryzują się zwartą konstrukcją, a także dużą stabilnością. Powinny być także elastyczne, aby sprawnie i bezpiecznie wykonywać prace na torowiskach w każdych warunkach atmosferycznych.

Obsługa i konserwacja urządzeń transportu bliskiego wymaga odpowiedzialności za pracę maszyn, które mogą stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia osób znajdujących się w ich sąsiedztwie.

Wymagania, jakie trzeba spełnić, aby otrzymać certyfikat na stanowisku pracownika obsługującego i konserwującego urządzenia transportu bliskiego:

- posiadać wyższe wykształcenie techniczne i co najmniej dwuletnią praktykę zawodową lub

 - posiadać wykształcenie średnie techniczne i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową;

 - posiadać znajomość norm, przepisów o dozorze technicznym i warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie prowadzonej działalności;

- posiadać aktualne zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania określonych czynności;

- zdać egzamin państwowy sprawdzający kwalifikacje.

W celu zdobycia tytułu zawodowego konserwatora urządzeń transportu bliskiego trzeba wykonać kilka ważnych kroków:

 - trzeba złożyć w Oddziale Urzędu Dozoru Technicznego wniosku o sprawdzenie kwalifikacji - sprawdzenie kwalifikacji przeprowadza się na wniosek osoby zainteresowanej lub na wniosek pracodawcy zatrudniającego tę osobę,

 - następnie należy zdać egzamin kwalifikacyjny”

  1. egzamin ustny z wiedzy teoretycznej w zakresie określonym w Art. 22 ust. 2 Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym
  2. egzamin praktyczny polegający na sprawdzeniu umiejętności w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń technicznych

  Pozytywne przejście powyższych kroków kończy się otrzymaniem zaświadczenia kwalifikacyjnego - certyfikat jest ważny przez 5 lat.

Prace, które wymagają styczności z urządzeniami mogącymi stwarzać niebezpieczeństwo zaleca się również tworzenie procedur ich użytkowania i konserwacji. Nie jest to wymóg prawa, ale jest to pomocne narzędzie służące ograniczaniu tzw. czynnika ludzkiego, który może stwarzać zagrożenie i jest najczęstszą przyczyną wypadków.

Firma JCB Interhandler brała udział w Targach Sadownictwa i Warzywnictwa w dniach 10-11 stycznia. Zobacz zdjęcia z eventu!

Targi odbyły się w Nadarzynie. Można było poznać nowoczesne produkty stosowane w sadownictwie i uprawach: innowacyjne nawozy, środki ochrony roślin, artykuły wspierające produkcję ogrodniczą. Udział w imprezie wzięły firmy zajmujące się chłodnictwem i przechowalnictwem, producenci dostarczający maszyny do pracy w sadzie i ogrodnictwie, do sortowania i pakowania owoców oraz warzyw, producenci materiału szkółkarskiego, firmy handlujące owocami i specjalizujące się w ich przetwórstwie. Zobacz maszyny, które zaprezentowała JCB!

jcb targi sadownictwa01

jcb targi sadownictwa02

jcb targi sadownictwa03

Hydrosprzęt zaprezentował Silnik Cummins QSX 15 po kapitalnym remoncie! Hydrosprzęt zajmuje się naprawami i kapitalnymi remontami maszyn budowlanych, silników spalinowych oraz hydrauliki siłowej.

Silniki Cummins stosowane są na całym świecie przez setki producentów maszyn. Cummins specjalizuje się w produkcji silników przemysłowych.

Można się zdziwić, co inspektorzy BHP potrafią robić podczas kontroli na placu budowy i w miejscach pracy operatorów. Najciekawszymi podzielili się z nami sami operatorzy.

Mierzeni długości łopaty, sprawdzanie każdego dnia na budowie oświetlenie i kierunków w pojazdach budowlanych, zakaz uruchamiania pojazdów i pozostawiania ich na sekundę bez kierowcy wewnątrz. Jak twierdzą operatorzy, z tych kontroli BHP-owców można by napisać całą książkę.

Często są to kontrole długie i żmudne, powodują duże straty czasowe na placu budowy, a w efekcie niczego nie wnoszą i niczego nie zmieniają. Wniosek sam się nasuwa – inspektorzy BHP wydają się nie rozumieć istoty pracy operatorów, a ich kontrole mają służyć idei samej kontroli.

Operatorzy niejednokrotnie odnoszą wrażenie, jakby inspektorzy BHP pojawiali się nie wiadomo skąd w najmniej oczekiwanym momencie. Chwila nie uwagi, brak odpowiedniego obuwia, kamizelki i można dostać mandat.

Jeden z operatów wspomina tak kuriozalną sytuację: podczas pracy na placu budowy pani inspektor BHP przechadzała się po placu robiąc masę zdjęć – przypominało to wycieczkę Azjatów – wspomina jeden z operatorów. Nawet nie można z nich zażartować, za żarty z inspektorów BHP można dostać 400 zł mandatu. Co miało faktycznie miejsce na jednym z placów budowy. Z reguły mandaty, jakie się sypią na budowie to kilkaset złotych, więc to żadna przyjemność – ich wysokość jest zdaniem operatorów nieadekwatna do powodów, dla których są wystawiane.

Operatorzy narzekają na zbytnią czepliwość inspektorów BHP, przerywanie przerwy w pracy i nagminne zwracanie uwagi na drobne szczegóły, które dla kontrolerów wydają się być najważniejszą istotą bezpieczeństwa pracy na budowie.

Co zrobić, aby uniknąć takich sytuacji? Czy to w ogóle jest możliwe, skoro pomysłowość BHP-owców nie zna granic? Obserwując zachowanie inspektorów można przypuszczać, że nawet idealnie wykonywana praca może zwrócić uwagę inspektora, a jak na nieszczęście w tej sekundzie spadnie z nieba niewinny pyłek – i już mamy mandat za niewłaściwe zabezpieczenie atmosfery, powierza, a może smogu w miejscu pracy. Kto to może wiedzieć? Tylko inspektor BHP!

Jak informuje Państwowa Inspekcja Pracy, w roku 2018 inspektorzy przeprowadzą 72 tysiące kontroli w zakładach pracy.

W dniach 9-11 stycznia firma Eurogate International była obecna na targach  De Groene Sector Vakbeurs w Hardenbergu.

Na stoisku Eurogate International można było podziwiać produkty Rhino Tool Company i General Equipment Company.

26220593 1947810525469146 3756833705296439165 o

26240002 1947810528802479 4399744152069807359 o

26678603 1947810532135812 8178574820065980232 o

 

 

 

 

 

Do 19 stycznia można się zgłaszać na konferencję Urzędu Dozoru Technicznego. Udział jest bezpłatny. Decyduje kolejność zgłoszeń. 23 stycznia konferencja odbędzie się pod hasłem: „Bezpieczna eksploatacja urządzeń transportu bliskiego - zapewnienie kwalifikacji osób obsługujących i konserwujących”.

Konferencja odbędzie się w Gdańsku w ramach cyklu Dni Bezpieczeństwa Technicznego UDT. Potrwa 4 godziny.

Program ramowy:

-Sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych

-Wnioski o sprawdzenie kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń transportu bliskiego

-Kategorie uprawnień do obsługi i konserwacji urządzeń transportu bliskiego

-Uzgadnianie programów szkoleniowych

-Potwierdzanie umiejętności praktycznego wykonywania czynności oraz znajomości warunków technicznych dozoru technicznego.

Organizator, UDT zaprasza:

-Kadry zarządzające, specjalistów technicznych, osoby odpowiedzialne za BHP,

-Właścicieli ośrodków szkoleniowych, wykładowców,

-Osoby zainteresowane zapewnieniem bezpieczeństwa technicznego,

-Wszystkich użytkowników urządzeń technicznych.

Zgłoszenia należy nadsyłać do dnia 19.01.2018 r.

- Tel. (058) 320-59-26 e-mail: Agnieszka.Jasionek@udt.gov.pl

- informacja o szkoleniu znajduje się na stronie internetowej www.udt.gov.pl (zakładka Szkolenia).

Organizator: Urząd Dozoru Technicznego Oddział Terenowy w Gdańsku

80-017 Gdańsk, Trakt Św. Wojciecha 215b

Układnica magazynowa stanowi część systemu magazynowego, spełnia swoją rolę w transporcie i układaniu materiałów składowanych w magazynach na specjalnie do tego przystosowanych regałach.

Układnica magazynowa wyposażona jest w chwytak i w  zestaw sensorów oraz elementy wykonawcze tj. silniki osi (pionowej i poziomej) oraz silniki chwytaka (wysunięcie w głąb regału i podnoszenie platformy). Układnice magazynowe dzielą się na kilka rodzajów: ramowe, słupowe, przejezdne (na szynach) i podwieszane - wszystkie podlegają dozorowi technicznemu.

Zastosowanie układnic magazynowych podnosi bezpieczeństwo pracy na dużych halach magazynowych oraz zwiększa wydajność. Producenci tych urządzeń wychodzą naprzeciw potrzebom klienta i konstruują układnice magazynowe z uwzględnieniem ich potrzeb.

Układnice magazynowe mogą poruszać się w pionie i poziomie. Urządzenia te w wielu przypadkach wymagają sterowania przez operatora, ale w przeciwieństwie do wózków widłowych istnieje możliwość ich automatyzacji. Na rynku z powodzeniem funkcjonują układnice magazynowe automatyczne, które nie wymagają udziału pracy operatorskiej.  

Zastosowanie układnic magazynowych jest wynikiem decyzji podejmowanych po dogłębnych analizach wymagań magazynów, na których potencjalnie miałyby pracować te urządzenia. Układnice magazynowe sprawdzają się w magazynach o wysokości większej niż 18 m. Dużą zaletą wykorzystywania tych urządzeń jest redukcja błędów, co podnosi jakość świadczonych usług i z pewnością zwiększa konkurencyjność firmy świadczącej usługi magazynowe. Magazyn musi spełniać także szereg warunków, aby można w nich było zastosować automatyczne układnice magazynowe. Jednak czynnik ludzki ma wciąż największe znaczenie. Chociaż niejednokrotnie padają argumenty, że zastosowanie automatyzacji w magazynach jest tańsze, gdyż nie wymaga zatrudniania dużej liczby pracowników, z drugiej strony wielu dyrektorów i menadżerów jest zgodna, że praca człowieka wciąż znajduje się na pierwszym miejscu.

Żuraw samochodowy to połączenie transportu i udźwigu. Dzięki temu jego dużą rolę docenia się nie tylko w budownictwie, ale także jest dobrym środkiem transportu w przypadku towarów wielogabarytowych. Dobrze sprawdza się również przy wyciąganiu samochodów czy ciężarówek z opresji.

Żuraw samochodowy, czyli inaczej samojezdny jest świetnym pomocnikiem, który znacznie usprawnia wykonywanie prac i ogranicza ich koszty.

Żuraw samochodowy został oznaczony licznymi wymogami przez Urząd Dozoru Technicznego. Zanim zostanie dopuszczony do eksploatacji musi przejść specjalistyczne badania. Po wydaniu pozytywnej opinii przez UDT maszynę nadal obejmuje szereg badań, które wykonywane są w trakcie eksploatacji żurawia. Są to badania okresowe, eksploatacyjne oraz doraźne powypadkowe lub poawaryjne – przeprowadza się w przypadku wystąpienia niebezpiecznego uszkodzenia urządzenia lub nieszczęśliwego wypadku związanego z jego eksploatacją, prowadzone są w celu ustalenia przyczyn zdarzenia, sformułowania wniosków dotyczących działań zapobiegawczych oraz ich wdrożenia.

Należy przy tym pamiętać, że zakres dokumentacji wymaganej do przeprowadzenia badania doraźnego poawaryjnego lub powypadkowego oraz zakres badania ustala właściwy organ jednostki dozoru technicznego.

Żuraw samochodowy jest więc maszyną niezwykle wymagającą. Jednak jego rola, jaką potrafi pełnić jest nieoceniona. Jego największą zaletą jest możliwość transportu ładunku, nawet do 60 ton, dzięki tej maszynie praca może być zrealizowana sprawnie i na tyle szybko, że jej wykorzystanie jest niezbędne w wielu miejscach: od placu budowy, przez porty, magazyny po usługi transportowe.

Funkcje żurawia samochodowego są wciąż ulepszane przez producentów tego typu maszyn. Wymagania terenowe i możliwości technologiczne wydają się iść w parze i wchodzić producentom na coraz wyższe poziomy. Takim poziomem jest wyprodukowanie żurawia samochodowego z napędem elektrycznym, który spełnił wiele oczekiwań i jeszcze bardziej ułatwił i usprawnił prace. Ale to już zupełnie oddzielny temat.

Miękkoplastyczne grunty, torfy, gytie czy składowiska odpadów to trudne podłoża. Często dodatkową trudnością podczas wymiany podłoża staje się napotkana woda gruntowa.

Wymiana podłoża z reguły wymaga wykopania istniejącego do ok. 3-5 metrów. Metodą na bagniste tereny jest wypieranie słabego podłoża. Fachowcy wspierają ten zabieg mechanicznie, chociażby poprzez przecięcie kożucha torfowego lub metodą wybuchów.

Słabe podłoże wymaga z reguły wzmocnienia. Dobrą metodą jest tak zwana konsolidacja. Zabieg co prawda długotrwały, ale solidny. Im słabsze podłoże tym bardziej prawdopodobne, że konsolidacja będzie trwała etapowo.

Sposobem na przyspieszenie konsolidacji jest proces przeciążenia. W tym celu stosuje się zazwyczaj dodatkowe warstwy gruntu.

Ubijanie gruntu to jego dogęszczanie. Jest dość często spotykaną metodą na placu budowy. Jest to metoda ingerująca w otoczenie- wymaga obserwacji, aby drgania podczas ubijania nie zadziałały negatywnie na otaczające teren budowy budynki.

Wypracowaną i często stosowaną metodą jest zagęszczanie impulsywne. Jest to dobry sposób na prace w terenie, który otoczony jest budynkami. Metoda zagęszczania impulsywnego w sposób ograniczony wpływa na otoczenie. Do tych prac stosuje się hydrauliczny młot zamontowany na koparce. Metoda dobrze sprawdza się na terenach trudnodostępnych.

Ubijanie wymaga wcześniejszego przetestowania na fragmencie placu, aby zbadać wysokość drgań i ich wpływ na znajdujące się w pobliżu budynki, by następnie dostosować sposób prac i wykorzystać optymalne narzędzia.

Innymi metodami na trudne podłoże są wymiana dynamiczna, wibrowymiana czy metody z wykorzystaniem różnego rodzaju kolumn. A Waszym zdaniem, który sposób jest najlepszy?

Targi BUDMA już 30 stycznia w Poznaniu. Potrwają do 2 lutego. Impreza zostanie podzielona na specjalne strefy. Trzy z nich będą skierowane do inwestorów i wykonawców.

DLA WYKONAWCY

MONTERIADA  to interaktywne spotkanie z monterami, dystrybutorami stolarki oraz odbiorcami końcowymi. W strefie odbędzie się prezentacja prawidłowych technik montażowych podczas specjalnych pokazów dobrego montażu drzwi, okien, bram i osłon z wykorzystaniem nowoczesnych systemów montażowych, mocowań oraz narzędzi.

STREFY FACHOWCA to dynamiczne i interaktywne strefy dające możliwość poznania, własnoręcznego sprawdzenia zalet prezentowanego innowacyjnego sprzętu budowlanego, narzędzi i materiałów, a dodatkowo  wygrania cennych nagród w licznych konkursach oraz zawodach. W tej strefie będzie można podziwiać w akcji „mistrzów fachu” z takich specjalności jak: dekarze, parkieciarze, płytkarze czy posadzkarze.

DLA INWESTORA

W strefie dla inwestora organizatorzy targów skupią się na dostarczeniu wiedzy dotyczącej wymogów legislacyjnych, odbędą się prezentacje dobrych praktyk czy ekonomia w budownictwie.

Prasonożyce do złomu są jedną z najczęściej stosowanych maszyn na złomowiskach. Dobre prasonożyce powinny charakteryzować się wysokimi parametrami pracy, być solidnie wykonane – z wysokiej jakości materiałów oraz zaprojektowane ściśle do pracy z dużymi obciążeniami.

Dobre maszyny do cięcia i prasowania złomu wyposażane są w różne rozwiązania techniczne, które zwiększają żywotność maszyny oraz obniżają koszty eksploatacji. Na rynku można spotkać kilka modeli jeden maszyny. Mogą różnić się siłą cięcia, a co za tym idzie wymiarami komory kompresyjnej, wydajnością czy wagą urządzenia.

Prasonożyce wyposażane w zasyp umożliwiają automatyczne przesuwanie przecinanego złomu. A następnie zgniecione zostają przesunięte pod noże. Wówczas blacha jest przecinana na oczekiwany wymiar. Wielofunkcyjność takich maszyn to bardzo duża zaleta podczas prac na złomowisku. Producenci coraz częściej dbają także o to, aby maszyny do prasowania złomu wyposażać w automatyczny centralny system smarowania – to zwiększa wydajność i wytrzymałość maszyny.

Maszyny tego typu, jak prasonożyce wyposażane są także system zarządzania za pomocą programowalnego automatu. Maszyny można wyposażać także w dodatkowe urządzenia. W tym przypadku często stosuje się chwytak, który wspomaga proces cięcia i prasowania złomu.

Dobry producent maszyn do cięcia i prasowania złomu stawia na wysokiej jakości podzespoły hydrauliczne, elektryczne i elektroniczne. Dzięki temu klient ma pewność, że zakupiony przez niego sprzęt poradzi sobie w pracy z największym obciążeniem, a jednocześnie skutecznie obniży koszty eksploatacji maszyny.

Kenia chce budować infrastrukturę z polskimi firmami budowlanymi. Jak dotąd żadna polska firma budowlana nie została jeszcze zarejestrowana w tym kraju. Czas to zmienić i podbić rynek w Kenii.

Kenijczycy bardzo cenią nasze gotowe rozwiązania technologiczne oraz doświadczenie. Kenia chce realizować strategiczny plan rozwoju infrastruktury „Wizja 2030”. To doskonały moment dla polskich firm budowalnych na zdobycie tego rynku.

Jak poinformowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu, zgodnie z analizami ONZ to właśnie Afryka Wschodnia będzie rozwijać się najszybciej na całym kontynencie - jej tempo wzrostu ma wynieść 6,8%, podczas gdy średni roczny wzrost gospodarek afrykańskich osiągnie poziom nieco ponad 4%. Uznawana za lidera regionu Kenia plasowana jest wśród najatrakcyjniejszych destynacji inwestycyjnych w Afryce. Rządowi w Nairobi zależy zatem na unowocześnieniu i uprzemysłowieniu kraju. Dlatego też w ramach planu strategicznego „Wizja 2030” realizuje szeroko zakrojone inwestycje, takie jak rozbudowa sieci kolei, autostrad, budowa lotnisk, parków maszynowych i tworzenie specjalnych stref ekonomicznych.

W Kenii funkcjonuje biuro handlowe PAIH.

W minionym roku "Dni Bezpieczeństwa Technicznego" organizowane przez Urząd Dozoru Technicznego cieszyły się dużym zainteresowaniem. W zeszłorocznych spotkaniach udział wzięło ponad 1000 uczestników z 500 firm i instytucji z całej Polski.

Dni Bezpieczeństwa Technicznego to cykl ogólnopolskich spotkań informacyjnych. Adresowane są do wszystkich zainteresowanych zagadnieniami bezpieczeństwa technicznego i bezpieczną eksploatacją urządzeń technicznych. Podczas spotkań uczestnicy mogą uzupełniać i aktualizować podstawową wiedzę z zakresu działalności UDT i przepisów o dozorze technicznym. - Prezentowane są urządzenia ciśnieniowe i transportu bliskiego podlegające dozorowi technicznemu oraz przykłady i analiza wypadków mających miejsce podczas ich eksploatacji. Przekazywane są również informacje dotyczące wymagań związanych z rejestracją, eksploatacją oraz kwalifikacjami do obsługi i konserwacji urządzeń. Stałym elementem tematycznym jest także ocena zgodności wg dyrektyw UE, oznakowanie CE, certyfikacja osób, wyrobów i systemów zarządzania oraz szkolenia. Oprócz części informacyjnej, w trakcie DBT odbywają się warsztaty tematyczne połączone z dyskusją z ekspertami UDT – poinformował UDT.

Od 2014 r. w ponad 200 spotkaniach "Dni Bezpieczeństwa Technicznego"  uczestniczyło 6,5 tysiąca zainteresowanych. Reprezentowali oni ponad 3 tysiące firm branżowych, instytucji, uczelni i stowarzyszeń z całej Polski. W 2018 r. odbędą się kolejne spotkania DBT.

Gry komputerowe mogą być dobrym wstępem do przyszłej pracy jako operator maszyny budowlanej. Fani symulatorów podzielają tę opinię. Czy rzeczywiście gry komputerowe mogą być pomocne? Najlepiej przekonać się samemu.

Na rynku gier komputerowych można spotkać zarówno te klasyczne, jak również symulatory, przy tym w przystępnych cenach, znajdzie się coś na każdą kieszeń. Wśród popularnych symulatorów maszyn budowlanych można znaleźć symulatory: koparki, robót drogowych, dźwigu, czy budowy mostów.

W październiku 2017 r. swoją premierę miała „Gorączka złota”. To  realistyczna gra symulacyjna, w której gracz zajmuje się wydobywaniem złota na Alasce. Gra bazowała na popularnym programie telewizyjnym o tym samym tytule. W tej grze gracz dowolnie kieruje swoją karierą poszukiwacza złota. Gra wymaga zręcznej pracy na koparce, czy ładowarce. Gracz może poczuć klimat trudnych warunków operatorskich, gdyż gra zawiera pełny cykl dobowy, a także wszystkie cztery pory roku. Niesprzyjające warunki pogodowe mają niejednokrotnie negatywny wpływ na stan techniczny maszyn.  Gracz uszkodzone części swojej maszyny może naprawiać samodzielnie lub kupić części zamienne w sklepie. Realistyczne efekty to bardzo duża zaleta „Gorączki złota.”

Symulatory maszyn budowlanych cechuje przede wszystkim intuicyjny system sterowania, który umożliwia wykorzystywać potencjał maszyn. Wiele zróżnicowanych zadań stanowią wyzwanie dla gracza i ułatwiają mu zapoznanie się z rodzajami prac na terenie budowy. Projektanci gier zadbali także o zróżnicowany, wielowarstwowy rodzaj podłoża. Gracz ma możliwość budowania, ma też możliwość wyburzania. Gra na symulatorach może być wciągająca, szczególnie, jeśli zawiera tryb kariery i oferuje możliwość kupowania oraz sprzedawania sprzętu budowlanego. Dobrą grę komputerową powinna charakteryzować duża ilość maszyn budowlanych bardzo dobrze, wręcz szczegółowo odwzorowanych. Dzięki temu gra jest bardziej realistyczna.

Wśród operatorów często pojawia się temat pracy w Niemczech. Jak wygląda zatrudnienie z polskimi uprawnieniami?

Operatorzy, którzy mieli okazję pracować u naszego zachodniego sąsiada, doradzają dokonanie tłumaczenia polskich uprawnień i zabranie ich ze sobą. To, czy takie uprawnienia w ogóle są wymagane w Niemczech zależy od pracodawcy – podkreślają operatorzy.

Są firmy, gdzie uprawnienia w ogóle nie są potrzebne, a liczy się praktyka i umiejętności. W niektórych firmach wystarczy mieć przy sobie polskie uprawnienia przetłumaczone na język niemiecki. Można spotkać też takie, które wymagają uprawnień wyłącznie niemieckich. Jednak takich jest niewiele. Jeśli chcemy mieć pewność, warto się upewnić przed wyborem firmy, jak wygląda sprawa z uprawnieniami. - Najbezpieczniej zabrać polskie przetłumaczone na niemiecki – radzą koledzy po fachu.

Operatorzy, którzy pracowali lub pracują w Niemczech twierdzą zgodnie, że dla niemieckich firm liczy się przede wszystkim doświadczenie i tylko  od umiejętności zależeć będzie praca i zarobki w tamtejszych firmach.

Pierwsze kroki na koparko-ładowarce były nieudolne, zdarzały się pomyłki, niedociągnięcia, ale było nie raz dużo śmiechu – wspominają początki swojej pracy operatorzy tych maszyn. – W takiej sytuacji trzeba zachować zimną krew i wykazać się pokorą, a nerwy sobie odpuścić – dodają. – Jak coś raz nie wyjdzie, to kolejnego dnia będzie już lepiej!

Operatorzy, którzy dziś mają już duże doświadczenie w przeszłości nigdy nie odpuszczali. Byli uparci i dążyli do celu. Chociaż często musieli znosić przykrości ze strony szefa, czy starszych kolegów, brnęli do celu. Dziś, dzięki takiemu podejściu są zawodowcami.

Pierwsze kroki na  koparko-ładowarce bywają z reguły trudne i wymagające – tak często wspominają to doświadczenie operatorzy. Radzą też na co zwracać uwagę, aby dobrze przygotować się do fachu.

Przede wszystkim ważny jest wybór solidnego pracodawcy. Operatorzy odradzają prace sezonowe dla początkujących operatorów koparko-ładowarki. Można stracić czas i nerwy, a czasami nauczyć się niewłaściwych czynności.

Operatorzy często rzucani są na głęboką wodę i pozostawiani sami sobie. To doświadczenie pokazuje, że warto szukać takiej firmy, która jest świadoma, że zatrudnia początkującego operatora. Co więcej, zależy jej na dobrze wykonanej pracy. Wówczas operator może liczyć na fachową pomoc i doradztwo, a efekt będzie zadowalający dla obu stron. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, jaką flotą maszyn dysponuje pracodawca – im większa, tym lepiej dla początkującego operatora.

A co w sytuacji, gdy operator znalazł się w firmie, gdzie szef sam kiepsko zarządza maszynami, ale wciąż wymaga od innych? Koledzy po fachu radzą nie brnąć w takim miejscu dalej. Efektem będzie strata czasu, a często i nerwów. Wieli z nich doświadczyło i takich sytuacji.

Są też tacy operatorzy, którzy dobrze wspominają „głęboką wodę”. Dla niektórych umiejętność poradzenia sobie w relacji ja-maszyna jest podstawą do rozwijania swoich operatorskich umiejętności. Niektórzy operatorzy po pokonaniu zupełnie samodzielnie pierwszych trudności, z łatwością przesiadali się na bardziej skomplikowane maszyny i wciąż chcieli więcej. Jeśli jednak dla innych to za wiele jak na początek, dobrze jest znaleźć kolegę, który pracuje na identycznym sprzęcie i ma już doświadczenie. Wówczas początkujący operator ma szansę na zdobycie cennych wskazówek i szybkiego przyuczenia się do zawodu.

Można też spotkać takich operatorów, którzy uczą się cały czas. Kolejne doświadczenie jest dla nich cenną nauką, z której wyciągają nowe wnioski, a ci, którzy przyglądają się im z boku widzą jedynie świetnego zawodowca.

Wielu z operatów koparko-ładowarki ma własne podejście do zawodu, które pozwala im dobrze wykonywać swoją pracę. Jeden z operatorów wskazuje na trzy kroki do sukcesu w tej branży: pierwszy krok to próbować robić cokolwiek, drugi – to robić to precyzyjnie, a w trzecim wystarczy działać szybciej i wówczas perfekcja w zawodzie zostanie osiągnięta!

A Wy jak wspominacie pierwszą pracę na koparko-ładowarce?

W pewnym momencie nadchodzi taki czas, że maszyna budowlana nie będzie chwilowo potrzebna. Samo przechowywanie maszyny to nie wszystko. Warto zadbać o jej konserwację na czas jej odpoczynku.

Przed odstawieniem maszyny należy ją dokładnie umyć, uzupełnić wszystkie płyny i oleje. Silniki i akumulatory powinny zostać pokryte preparatem antykorozyjnym. Ponadto, jeśli maszyna budowlana nie będzie użytkowana przez długie miesiące, warto jest wyjąć z niej akumulator i przechowywać go w tym czasie w dodatnich temperaturach w suchym miejscu.

Jak wiadomo gabaryty maszyn budowlanych powodują, że pomieszczenie do ich przechowywania musi być duże. W okresie zimowym dobrze jest pomyśleć o wynajęciu dla naszej maszyny pomieszczenia, gdzie spędzi czas do kolejnego sezonu. Należy pamiętać, że maszyna pozostawiona na dłuższy czas na zewnątrz nie tylko ulega zniszczeniu w wyniku oddziaływania warunków atmosferycznych, ale jest także magnesem na wandali i złodziei.

Na rynku funkcjonują firmy, które zajmują się wynajmowaniem hal i dużych garaży na potrzeby maszyn, a także elektronarzędzi. Zawsze w trosce o maszynę powinniśmy sprawdzać warunki takich pomieszczeń m.in., czy nie przeciekają, nie stoi lub  nie dostaje się woda do takich pomieszczeń, jakie są zabezpieczenia antywłamaniowe, jaka panuje w nich temperatura, w jaki sposób zabezpieczony jest teren wokół takich garaży.

Odpowiednia konserwacja i przechowywanie maszyn budowlanych w okresie dłuższego nieużytkowania zwiększa ich żywotność oraz obniża koszty eksploatacji. Warto o tym pamiętać rozstając się z maszyną na jakiś czas.

© Wszelkie Prawa Zastrzeżone - 2015
Projekt i wykonanie SYLOGIC.PL